Сергеј Глазјев: Кинески модел за цео свет

Светло са Истока

 

Творац кинеског економског чуда велики Денг Сјаопинг нам је оставио у аманет универзални завет: чекати погодну прилику. Стиче се утисак да је «погодна прилика» наступила и да иницијативе које данас долазе из НР Кине нису субјективна воља Си Ђинпинга, већ објективни ток историјског процеса, повезан са синхронизованим променама и технолошких и светских економских модела, что се дешава једном у столећу. У процесу тих промена појављује се нови лидер, који формира еталонски систем управљања развојем, а одлазећи лидер губи могућност да предводи човечанство по старим шаблонима. Данас сви понављају појам «велики ресет», што за Американце у суштини значи да је њихов модел економске доминације потрошен.

Кинески модел је врло ефективан и да би био реализован није наопходна руководећа и усмеравајућа улога комунистичке партије. Тај модел може да буде реализован и у класичном демократском политичком систему. Већ и та чињеница да су сами Кинези позвали да се концепција «Један појас – један пут» испуни садржајем, смисловима и конкретним пројектима, говори о тежњи ка широкој евроазијској сарадњи у конструисању заједничке судбине човечанства.

У чему се састоји нови светски привредни систем? Он интегрише интересе свих друштвених слојева унутар земље, а на међународној сцени се гради на основу универзалних недискриминационих принципа узајамне користи, узимања у обзир интереса партнера, консолидоване реакције на изазове и претње. У Совјетском Савезу је политичка идеологија ишла испред економске користи и зато смо по целом свету изградили фабрике, испоручили оружје вредно 150 милијарди долара, а сами на крају заузврат ништа нисмо добили. Кинези се чврсто држе принципа узајамне користи: помоћ другим земљама се пружа водећи рачуна о сопственим интересима.

Други моменат је – добровољност. То је веома важно питање: одрицање од примене силе, од мешања у унутрашње ствари других земаља. Принцип мора бити овакав: када сами будете зрели да се подигнете на наш ниво – само изволите, а силом вас нико неће вући у светлу социјалистичку, или, по дефиницији Јурија Тавровског, неосоцијалистичку, будућност.

И коначно, интегрални светски привредни систем претпоставља обнову међународног права, које је данас потпуно срушено од стране америчке владајуће елите. И то су три кита: добровољност, узајамна корист и строго поштовање међународних обавеза – на њима ће почивати свет.

Јавља се и следеће питање. Алекандар Проханов је говорио да Кина предлаже целом свету модел новог кинеског човека – максимално савршеног; Кина је себи дала задатак да васпита таквог човека. У том контексту се морамо сетити моралног кодекса градитеља комунизма, који је управо и предвиђао васпитање савршеног човека. Али, има ли код нас много људи, посебно у номенклатури, у владајућој елити, који одговарају том опису? Да ли је уопште било много таквих људи? Ја сам, на пример, као секретар комсомола школе у свом родном Запорожју, поштено настојао да следим морални кодекс градитеља комунизма. Али када сам дошао у Москву, заронио у московску стварност, и разговарао са људима, почев од рејонских комитета па навише, разумео сам да се тог кодекса у владајућој елити нико особито не придржава.

Па у чему је онда кинеска предност по том питању? У Совјетском Савезу је уз сваког човека, где год да је прелазио на рад или школовање, ишао, пратио га, његов досије, у коме су биле забележене и казне и похвале… Са лошим личним досијеом се није могао добити добар посао. У Кини су измислили систем социјалног рејтинга, који је потпуно у складу са савременим технолошким могућностима и тако су створили систем, којим је тешко манипулисати, који се не може фалсификовати, јер њиме управља вештачка интелигенција. Узгред, амерички експерти су недавно признали да су их Кинези претекли у системима вештачке интелигенције. Нови кинески човек има само позитивна својства и у суштини он постепено ствара лик надчовека. И ако сви људи постану такви, онда ће, са становишта поштовања моралних принципа, бити формирано сасвим другачије друштво. Та већ створена кинеска технологија је прошла експерименталну фазу, реализовани су пилот пројекти. Сада је већ на дневном реду примена социјалног рејтинга у целој Кини.

И, разуме се, нови светски привредни систем искључује инерцију либералне лењости, он је оријентисан на развој, на потчињавање управљачког система задацима повећане производње и повећања друштвеног благостања. Држава у том координатном систему користи научно-технички прогрес као кључни инструмент и као главни фактор стимулације економског развоја.

Превео: В. Кршљанин

Изворник:

https://zavtra.ru/blogs/svet_s_vostoka_glaz_ev